Tuesday, November 24, 2009

Salam AidilAdha


Salam,

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ

"Remember We made the House a place of assembly for men and a place of safety; and take ye the Station of Ibrahim as a place of prayer; and We covenanted with Ibrahim and Isma'il, that they should sanctify My House for those who compass it round, or use it as a retreat, or bow, or prostrate themselves (therein in Prayer)." Al Baqarah, 125.

Salam AidilAdha kepada semua pembaca dan kenalan di blog ini semoga AidilAdha membawa kesejahteraan dan kebahagiaan kepada semua...

Semoga pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail beribu tahun lalu menginsafkan saya dan kita semua dan membawa manafaat dalam kehidupan saya dan kita selepas ini.

Saya bercuti bermula Rabu hingga habis hari Tasyrik, bermusafir jauh, mengambil berkat musafir, saya doakan semoga semua yang saya impikan akan menjadi kenyataan, sama ada cepat atau lambat, seperti pengajaran:

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

"And remember that Ibrahim was tried by his Lord with certain commands, which he fulfilled: he said: "I will make thee an Imam to the Nations." He pleaded: "And also (Imams) from my offspring!" He answered: "But My Promise is not within the reach of evil-doers." Al Baqarah, 124.

Doa beribu-ribu tahun Nabi Ibrahim dijawab Allah dengan lahirnya dari keturunannya Nabi Muhammad SAW yang mengajar kita semula syariat Nabi Ibrahim untuk disambut ketika Aidil Qubra ini, hampir semuanya.

Maaf terjemahan dalam bahasa inggeris walaupun saya tidaklah pandai, dapatkan sendiri terjemahan bahasa melayu daripada tafsir kita (Malas nak menaip semula sebenarnya), saya copy paste dari www.alketab.com

Maafkan atas semua salah dan silap, sama ada sengaja ataupun tidak..., semoga Allah ampunkan dosa-dosa saya...

Wassalam...

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment