Tuesday, July 6, 2010

Doa Berwuduk

Pesanan seseorang 15 tahun lepas...

Doa ketika berwuduk:


Ketika membasuh tangan:
Bismillah, Alhamdulillah, selawat untuk Nabi SAW.

Ketika berkumur-kumur:
Ya Allah, berilah aku minum dari telaga NabiMu pada hari Qiamat satu teguk yang tidak akan dahaga selama-lamanya.

Ketika membasuh hidung:
Ya Allah, berilah aku bau-bauan syurga pada hari Qiamat.

Ketika membasuh muka:
Niat wuduk, kemudian baca doa Ya Allah, sinarilah wajahku dengan cahaya daripadaMu.

Ketika membasuh tangan kanan hingga siku:
Ya Allah, berilah kitab amalanku daripada tangan kananku dan hisablah aku dengan hisab yang mudah.

Ketika membasuh tangan kiri hingga ke siku:
Ya Allah, janganlah Kau berikan kitab amalanku dari arah kiriku dan juga jangan dari arah belakangku.

Ketika membasuh kepala:
Ya Allah, peliharalah rambutku dan kulitku daripada bakar api neraka dan naungilah aku pada hari Qiamat.

Ketika membasuh telinga:
Ya Allah, dengarkanlah aku bunyi-bunyian yang baik dari dalam syurga pada hari Qiamat.

Ketika membasuh tengkuk:
Ya Allah, jauhkanlah aku daripada belenggu api neraka jahannam.

Ketika membasuh kaki kanan:
Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada kaki ini untuk melintasi titian SiratMu pada hari Qiamat dan tetapkanlah kaki ini di atas jalan agamaMu bersama hamba-hambaMu yang soleh.

Ketika membasuh kaki kiri:
Dan janganlah kau gelincirkan kaki ini sebagaimana gelincirnya kaki golongan-golongan munafik dan musyrik pada hari Qiamat.

Kemudian membaca doa selepas wuduk, kemudian membaca tasbih kifarah.

Selawat, dan Walhamdulillahi robbil 'alamin, amiin...

Jika sehari mengambil wuduk 5 kali, membaca doa untuk akhirat ini manalah tahu dalam salah satu doa ini Allah makbulkan, setelah beristiqamah berpuluh tahun...?

Mudah-mudahan... Wallahu 'alam.

Wassalam, terima kasih...

No comments:

Post a Comment