Sunday, February 13, 2011

Sinopsis Rasul Terakhir.

Esok insyallah kita akan menyambut Maulidurrasul, memperingati kelahiran Nabi Muhammad sebagai Nabi Penghabisan menutup senarai Nabi dan Rasul yang diutus Allah, sejak manusia pertama Nabi Adam AS, disusuli Idris, Nuh, Hud, Salih, Ibrahim, Luth Ismail, Ishaq, dari Ishaq lahir semua Nabi bangsa Israel (Bani Israel) bermula dengan Yaakub, Yusuf, Aiyyub, Shuib, Musa, Harun Zulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Ilyasak, Yunus, Zakaria, Yahya dan Isa AS. Jumlah mereka semua tidak terhad setakat ini sahaja tetapi sekadar itu yang perlu seorang Islam ketahui.

Lebih 500 tahun selepas Isa, daripada anak pertama Nabi Ibrahim, iaitu Nabi Ismail, lahirlah Muhammad Bin Abdullah, pada tanggal 12 Rabuilawwal Tahun Gajah bersamaan 20 April 571 Masihi di Kota Mekah.

Nabi Penghabisan ini membawa risalah yang sama dengan Nabi-Nabi terdahulu, mengtauhidkan Allah, Pencipta Alam, Pencipta Manusia, Tuhan Sekelian Makhluk! Nabi ini diberikan Al Quran sebagai kitab panduan, seterusnya membatalkan semua kitab lain yang turun sebelum ini, Taurat, Injil dan Zabur. Tetapi umat Islam tidak menolak kitab-kitab terdahulu, diyakini ada dan disampaikan, tetapi Al Quran datang memansuhkannya.

Nabi ini berjuang untuk umatnya, umat akhir zaman, selepasnya memang tiada lagi Nabi utusan, Nabi palsu memang banyak. Nabi ini berjuang menyebarkan Islam ke seluruh dunia, yang boleh dilihat kesan hingga ke hari ini. Kitab yang dikatakan tadi, tersebar ke seluruh dunia dalam bahasa yang satu, bahasa Nabi ini, hanya satu versi Al Quran ada di seluruh dunia, dihafal muka ke muka oleh jutaan orang.

Allah Tuhannya, BUKAN hanya untuk orang Islam, untuk seluruh alam:

"Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam" (Al Fatihah ayat 2)
"Tuhan bagi semua manusia" (An Naas, ayat 3)

Muhammad BUKAN untuk orang Islam sahaja, Muhammad untuk seluruh alam:

"Dan tiadalah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)." (Saba, ayat 28)

Al Quran BUKAN untuk orang Islam sahaja, Al Quran untuk seluruh alam:

"Padahal engkau tidak meminta kepada mereka sebarang upah tentang ajaran Al-Quran, sedang Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan dan pengajaran dari Allah bagi umat manusia seluruhnya" (Yusuf, ayat 104)

Muhammad juga diberikan pengesahan oleh ALLAH sebagai Nabi Terakhir:

"Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (Al Ahzab, ayat 40)

Kita cabar kitab mereka ada tidak kandungannya mengatakan Nabi mereka itu mendapat pengiktirafan sebagai Nabi Terakhir seperti Nabi Muhammad? Islam mengajar semua Nabi adalah mulia, tidak ada Nabi yang boleh direndahkan, diejek, apatah lagi dihina, malah murtad seorang Islam jika berbuat demikian. Pernah dengar mana-mana orang Islam menghina mana-mana Nabi sebelum Nabi Muhammad? Kami tidak diajar demikian oleh Nabi ini.

Jika anda pengikut Jesus, kenapa anda tidak boleh ikut Muhammad? Sedangkan kehadiran Muhammad disebut Jesus? Terdapat 34 tempat di dalam Bible merujuk kepada Jesus memberitahu akan datang pengganti Nabi selepas Jesus, ini turut dirakam Al Quran:

"Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”. Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!” (As Saff, ayat 6)


Saudara-saudara semoyangku,

Bukalah hati dan dada, saudara akan mengetahui, kebenaran tidak dapat dihalang..., Apa jadi dengan perancangan membakar Al Quran tahun lalu? Natijahnya Quran laris terjual di seluruh dunia, ada yang dibaca oleh orang ramai yang pada awalnya ingin membakar, akhirnya mengakui bahasa indah Allah dalam Al Quran seraya memeluk Islam. Ini berlaku seluruh dunia sehingga takut dengan agama ini, dipanggil Islamophobia, NAH! bagi mereka yang mengatakan Islam tersebar dengan mata pedang, di mana pedang-pedang itu dalam keadaan Islam tersebar sekarang?

Sambutlah Maulidurrasul dengan ilmu dan penghayatan sebagai umat Muhammad, kita tak boleh lupa bagaimana Abu Lahab dan Abu Jahal juga menyambut kelahiran Muhammad dengan menyembelih binatang yang banyak, tetapi pada akhirnya, mereka inilah yang menentang dengan sungguhnya.

Satu buku tulisan Prof K.S. Ramachandra Rao tentang Nabi Muhammad untuk bacaan semua yang berminat.

Allahumma solli 'ala Muhammad, Wa 'ala ali Muhammad.

Ya Allah, ampuni kami, rahmati kami, kasihani kami, pelihara kami daripada azab neraka.

Salam Maulidurrasul, selamat bercuti. Wallahu'alam.

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment