Friday, February 15, 2013

Pelaris Kedai Makan 2

Okeh,



Pelaris bhgian yang pertama dulu kita cerita ttg 1) Cantik, 2) Citarasa dan 3) Cepat. Ni sambungan:



4) Cuti:



Cuti bagi kedai makan perlu standard dan tak ikut sesuka hati tuan punya kedai. Menghampakan kalau pi jauh2 tetiba kedai makan tutup. Kena 3-4 kali camtu tobat nak pi dah. Kalau pi pun kira saja2 lalu nampak buka kendian singgah.



Hari operasi kena tulis jelas2. Begitu jugak dgn hari cuti. Hari cuti2 special perlu dibuat pengumuman beberapa hari sebelum kedai tutup dan bila pulak kedai nak bukak semula. Sangat penting supaya pelanggan boleh plan. Jangan mcm sesetengah kedai bukak bila duit tokey takdak, tutup bila tokey ada duit.



Rugi.



5) Catat dan Calculate:



Ni satu bab penting. SANGAT PENTING! Apa yang diorder makan oleh pelanggan, catat dan terus calculate. Tulis atas kertas kecik dan bagi kpd pelanggan. Kira berapa harga nak kena bayaq. Bukan nanti kena pi kaunter baru nak tanya "Makan apa? Minum apa?" Lambat nanti. Lagipun kalau pelanggan terlupa satu dua lauk rugi bagi pihak tuan kedai. Pekerja yg ambik order boleh kira terus apa yg di order dan letak di meja makan. Satu set lagi di kaunter bayaq, satu set lagi di kaunter masak di dapur. Maka, kertas order perlu jenis carbonized bercopy 3. Pi la order di kedai printing order sheet jenis ni. Senang. Lagipun mempercepatkan proses nak bayaq nanti selain memberi masa cukup utk pelanggan mencari wang kecik2 utk dibayaq. Benda ni remeh tapi amat melicinkan proses kutipan nanti. Tak kiralah kedai besaq mana proses ini amat memudahkan.



6) Cambah:



Selain daripada menu2 kita yang bagus, jangan segan2 cambahkan pilihan. Buah2, ais krim, jeruk, pencuci mulut atau apa saja yang boleh dijadikan 'side order' sebelum atau sesudah makan. Tak semestikan barang makan, barang2 lain pun boleh. Contohnya, mainan budak. Haha. Senang nak buat benda ni dan menambah ruang membuat keuntungan. Janganlah duk rigit dgn menu kita saja. Cambahkan. Inovatif.



Ok, cukup situ. Nanti sambung.



Insyallah.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment