Thursday, August 13, 2009

Puasa 3

Ulangkaji Bab Puasa 3 (Akhir)

(Shahadan) tiada sah puasa itu di dalam dua hari raya dan tiada pula sah puasa itu sesekali hari tasyriq yang tiga jikalau daripada qadho atau nazar sekalipun dan tiada pula sah puasa pada hari syak dan pada segala hari nisfu yang kedua daripada bulan Sya’ban melainkan jika ada ia puasa padanya daripada fardzu atau kena kebetulan ‘adat baginya atau dihubungkan puasanya dengan puasa satu daripada nisfu yang pertama seperti ia puasa pada hari yang kelimabelas dan haram atas orang puasa itu seumpama cium dan peluk akan isterinya jika berqadar dengan yang demikan itu oleh syahwatnya dan sunat baginya disegera akan berbuka dan takhirkan makan sahur dan sunat pula disegera akan mandi daripada hadas besar dahulu daripada keluar fajar dan sunat keadaan berbuka ia dengan tamar jika ada ia gampang atasnya dan jika tiada maka atasnya sesuatu yang manis jika ada gampang atasnya dan jika tiada maka atas air dan membanyakkan doa padanya istimewa pula pada ketika berbuka dan sunat pula membanyakkan baca quran dan bersedekah dan makruh bagi orang yang puasa itu berpetik dan berbekam dan mamah seumpama laban zikr dan rasa makanan dan mubalaghah pada berkumur-kumur dan masuk air ke hidung dan cium isterinya dan peluk akan dia jika tiada bergerak oleh keduanya oleh syahwat. (Dan Wajib) atas orang yang puasa itu memelihara akan dirinya daripada segala keinginannya dan daripada mengumpat-umpat dan daripada mengadu-ngadu dan daripada tiap-tiap perkataan atau perbuatan yang jahat.

(Faslun) bermula orang yang telah nyanyuk dan orang yang sakit dan tiada diharapkan akan sembuhnya apabila ditinggal oleh keduanya akan puasanya di dalam Ramadhan maka wajib atas tiap-tiap hari yang ditinggalkan itu satu mud makanan daripada yang boleh buat fitrah dan tiada wajib qadho atas keduanya (Dan Wajib) atas segala orang perempuan yang haidz dan pada perempuan yang nifas itu tinggal puasa didalam bulan Ramadhan dan harus bagi orang musafir itu tinggal puasa didalam bulan Ramadhan jika ada perjalanannya itu panjang lagi harus seperti bukan ia perjalanan maksiat dan jikalau ia kuasa atasnya puasa sekalipun dan yang terlebih utama baginya bahawa ia puasa jika tiada hasil baginya oleh musyaqqah dan tiada harus bagi orang yang sakit itu tinggal puasa melainkan jika hasil baginya musyaqqah yang amat sangat dengan puasanya dan harus tinggal puasa itu bagi orang yang bunting dan orang yang memberi susu akan kanak-kanak apabila takut keduanya akan kemudaratan atas diri keduannya atau atas anak keduanya (Dan Wajib) qadho atas segala mereka itu dan apabila luput puasa itu atas seorang dengan tiada ‘uzur maka wajib atasnya qadho atas segera maka apabila luput dengan ‘uzur maka wajib atasnya qadho atas tarakhi yakni terdahulu masanya dan yang terlebih utama padanya disegerakan.

(Faslun) barangsiapa meluputkan akan dia oleh puasa daripada puasa Ramadhan dengan ‘uzur dan mati ia dahulu daripada bahawa boleh ia memberi ia qadhokan akan dia maka tiada wajib atasnya diperdapatkan akan dia maka jika mati ia kemudian daripada bahawa boleh ia qadhokan dia maka memilih walinya antara ia puasa daripadanya atau bahawa ia memberi makanan daripadanya akan satu mud bagi tiap-tiap sehari daripadanya (Dan Barangsiapa) telah melazimkan dia oleh qadho sesuatu daripada puasa bulan Ramadhan dan takhirkan akan dia dengan tiada ‘uzur sehingga datang Ramadhan yang lainnya maka wajib atasnnya serta qadho dikeluarkan akan makanan satu mud bagi tiap-tiap hari daripada makanan yang memadai buat fitrah maka berbilang-bilanglah mud itu dengan berbilang-bilang tahunnya (Dan) demikian jua wajib mud itu serta qadho atas orang yang bunting dan orang yang memberi susu kanak-kanak apabila tinggal puasa keduanya kerana takut atas binasa anak keduanya sahaja (Dan) barangsiapa membatalkan puasa dengan jimak pada siang hari bulan Ramadhan maka wajib dita’zir kan atasnya oleh orang yang memegang hukum jika tsabit yang demikian pada tempat hukumnya dan wajib atasnya bayar kifarah yang besar dan iaitu memerdekakan seorang sahaya yang beriman lagi sejahtera daripada segala ‘aib maka jika tiada memperoleh akan dia maka ia puasa dua bulan berturut-turut maka jika tiada kuasa ia maka wajib ia beri makan enam puluh orang faqir miskin bagi tiap-tiap satu daripada mereka itu satu mud daripada makanan yang ghalib pada negerinya.


Sekian… Wallahu'alam.

Manhaj Salam, halaman 27, 28.

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment