Friday, June 17, 2011

Hebat Ilmu

Sesiapa yang pernah menonton filem Hang Tuah lakonan Tan Sri P Ramlee versi yang berkaler?



Walaupun jalan cerita standard mengambil Hikayat Hang Tuah, banyak sangat penelitian dalam aspek adat dan budaya serta kelebihan masyarakat dulu, terutamanya Melayu.



Ada pandangan mengatakan Hang Tuah bukanlah Melayu tapi hal itu tak releven dengan apa yg saya cuba sampaikan ni.



Pertamanya yang saya dapat petik ketika mereka 5 bersaudara melalui malam terakhir persilatan bersama Adi Putera di gua, pada akhir latihan itu Adi Putera ada menyatakan kepada Hang Tuah (kurang lebih maksud):



"Tamatlah perguruan kau dengan aku Tuah, gunakanlah ilmu ini untuk mempertahankan bangsa dan rajamu, yang ini hanya untuk kau saja Tuah"



Walaupun secara amnya perguruan mereka berlima sama, jelas sekali pada akhir perguruan ini Adi Putera menitipkan amanah dan ilmu yang khas untuk Tuah, dengan katanya "Yang ini hanya untuk kau saja Tuah!"



Ketika Tuah turun ke gelanggang berdepan Taming Sari, ada 'sesuatu' yang dibuat oleh Tuah dengan keris di pinggangnya sambil berjalan mengadap Raja. Begitu teliti kisah ini, bagi yang mampu menghargai.



Ketika Tuah pertama kali berjumpa Teja, Teja ada menyebut satu ungkapan kepada Tuah, yang membidal kelebihan Tuah atas ilmu tempur dan ilmu lelaki.



:-)



Dan apabila Teja sudah di kapal menuju Melaka, Tuah meminta Teja melakukan sesuatu pengorbanan. Pada masa ini lagu "Berkorban Apa Saja" dilantunkan.



Pengorbanan itu magik dan melalui makanan.



Siapa ada ilmu itu sekarang?



(Pergi cari DVD!!!!!!!)

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment