Friday, November 9, 2012

Masa Bekerja 3

Kesimpulannya, ada advantage dan disadvantage, pro dan contra, merit dan de merit.

1) Penetapan masa bekerja adalah PERLU dan paling praktikal dilaksanakan. Tidak dinafikan secara keseluruhannya. Banyak kebaikannya. Terlalu banyak.

2) Ada beberapa jenis pekerjaan yang tidak boleh dikompromikan masa bekerja khususnya yang melibatkan urusan dengan pihak lain sama ada pelanggan atau selainnya. Receptionist, maintenance team, PR officers atau kakitangan yang menguruskan hal2 berkaitan org lain yang juga ada masa kerja standard mereka sendiri seperti kakitangan bank, pejabat zakat, pejabat utiliti dsb yang mana banyak org akan berurusan.

3) Ada beberapa kerja pulak boleh dibebaskan daripada ikatan ini seperti pelukis, perekabentuk, komposer lagu, penulis lirik, pelukis seni, kerja yang melibatkan idea dan ilham kerana idea dan ilham tak semesti datang pada waktu bekerja. Ini termasuklah kerja yang telah ditentukan masa perjumpaan tetapi tiada keperluan untuk berjumpa client pada masa lain melainkan boleh dibuat kerja-kertas di rumah sahaja atau di mana2 pun. Biasanya mereka ini perlu ada one to one reporting dan diberikan tugas, kemudian hantar tugas dalam masa ditetapkan. Macam mana nak buat, bila, di mana, apa problem aku takmo amik tau. Janji siap.

4) Amalan membudayakan kerja dan mengiktiraf keprofesionalan pihak lain bersesuaian dengan perkara di atas boleh meningkatkan produktiviti dan mempelbagaikan peluang dalam pekerjaan banyak orang.

5) Pentingnya amanah dalam menjalankan tugas adalah lebih sesuai untuk dicheck and balance dengan cara i) Menanyakan prestasi pekerja dari sudut pandang clientnya, ii) Melihat kepada hasil kerjaya, iii) Tidak timbulkan masalah di tempat kerjanya.

6) Pekerja perlu ada sikap "mensebatikan" kerja dalam kehidupannya, membawa amanah dan melaksanakan dengan paling cekap tidak kira masa. Kerja juga adalah ibadah jika dengan niat yang betul pasti tidak akan disia-siakan perbuatannya.

7) Pekerja yang tidak mampu dengan kerjanya eloklah meletakkan jawatan supaya dapat dimanafaat oleh mereka yang mampu.

8) Carilah kerja yang paling disukai kerana hasilnya dan juga sesuainya dengan cara kita mengendalikan.

Sekian wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment