Monday, December 14, 2009

Ingin Mengubah...

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Adam dapat mengubah isterinya Hawa
Menjauhi pokok di dalam syurga
Setelah diperintah Allah Azza Wajalla

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Habil dapat memujuk Qabil
Redha dengan jodohnya Labuda
Tidaklah terjadi perbunuhan yang pertama

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Nuh dapat mengajak anak isterinya
Menyelamatkan diri menaiki bahtera
Ketika banjir melanda dunia

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Ibrahim dapat mengajak bapanya
Yang tekun menjual berhala
Kembali menyembah Allah yang Esa

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Yusuf dapat meminta saudaranya
Kasihan belas dari dianiaya
Ditinggalkan sendirian dalam telaga

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Musa dapat memujuk Firaun, bapa angkatnya
Yang angkuh menyebut "Ana Robbakumul 'A'la"
Tunduk diri kepada Penciptanya

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya Muhammad mengubah Abu Talib bapa saudaranya
Yang amat berjasa, kasih sayang kepada Baginda
Sebelum meninggal menutup mata

Andai manusia dapat mengubah manusia
Nescaya tiada rasa sedih dan duka
Dapat mengubah teman saudara
Yang dikasih Yang dicinta

Ya Allah, Ubahlah aku dan orang-orang yang aku kasih
Ya Allah, Pilihlah aku dan orang-orang yang aku kasih
Ya Allah, Lindungilah aku dan orang-orang yang aku kasih
Ya Allah, Peliharalah aku dan orang-orang yang aku kasih

Ke arah ampunMu, kasihMu, belasMu, redhaMu,
Sepertimana kepada yang Engkau beri nikmat ke atas mereka
Anbiya', Syuhada', Siddiqin, Solehin...
Bukan dari golongan yang Engkau murka dan yang Engkau sesatkan.

Amin, Ya Robbal 'Alamin....


MUHAMMAD ARKAM
14 Disember 2009

No comments:

Post a Comment