Thursday, March 24, 2011

Earth Hour

Sabtu ni dicanangkan untuk setiap kediaman dan pejabat yang sesuai menutup lampu dan kelengkapan elektrik lain selama sejam untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan usaha ini dibuat di peringkat global.

Pendek kata, setiap sejam zon masa akan ada kawasan di dunia ni sedang bergelap bermula jam 8 malam Sabtu.

Langkah ini dijangka mengurangkan penggunaan tenaga keseluruhan dan syarikat utiliti tenaga di seluruh dunia pun akan isytiharkan berapa banyak tenaga terjimat dan kos melepas yang ditanggung mereka dalam tempoh itu.

Janganlah kita hanya menyertai earth hour ni dalam masa sejam lepas tu guna balik elektrik bagai nak rak. Penjimatan tenaga tidak sepatutnya mengorbankan keselesaan pengguna.

Lebih baik adalah langkah menggunakan tenaga dengan cekap, sepanjang tahun, silap2 langkah penjimatan tenaga sepanjang earth hour ni tidak significant berbanding kesedaran kepenggunaan elektrik/tenaga dengan cekap jika dibuat sepanjang tahun.

Saya menyebut begini kerana semua orang cenderung mendapatkan keselesaan, lazimnya akan berlebihan selesanya jika bil itu bukan kita yang bayar, khususnya syarikat bayar atau kerajaan bayar.

Contoh yang paling ketara ialah penggunaan penyaman udara di pejabat2, seboleh mungkin nak situasi sejuk sepanjang masa, bila sudah sejuk mereka pakai pulak kot dan blazer! Ada yang bawak sweater dan selendang tebal ke pejabat kerana penyaman udara di sana terlalu sejuk sampai dinding dan tingkap kaca berpeluh di luar.

Ini pembaziran, tidak cekap tenaga dan tiada kesedaran.

Setkan air cond pada suhu 22 dan tutup bila sudah sejuk bagi individual, pada yang centralized, on air cond pada pukul 9 dan off pada pukul 4.30.

Pantau dan eliminate tenaga yang kebaziran seperti tingkap pintu terbuka, tinggi siling, warna bangunan, orientasi bangunan, peranti kawalan automatik, pemilihan bahan binaan, kawasan kaca, teduhan pokok dan sebagainya. Tak perlu pakai kot dan blazer di pejabat, pakai saja kemeja bersingsing lengan, kecualilah bos bos besarrrrrrrr.

Saya cuma sentuh bab air cond, air cond menyumbang 64% penggunaan tenaga elektrik keseluruhan bangunan biasa, mengikut kajian.

Kalau nak tau bab2 yang lain, sila google.

Wallahu'alam.

Via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment