Monday, August 6, 2012

Nuzul Al Quran

Peristiwa besar dan penting bagi dunia ini mengubah manusia seluruhnya. Ia peristiwa yang dinanti-nantikan oleh penduduk bumi dan langit. Ia disebut dalam kitab-kitab terdahulu dan cebisannya masih ada hingga sekarang:

11And the vision of all is become unto you as the words of a book that is sealed, which men deliver to one that is learned, saying, Read this, I pray thee: and he saith, I cannot; for it is sealed:
12And the book is delivered to him that is not learned, saying, Read this, I pray thee: and he saith, I am not learned. (Bible Isaiah 29)

Dan daripada Al Quran Karim: Al-A'raf:
7:158
Sahih International
Say, [O Muhammad], "O mankind, indeed I am the Messenger of Allah to you all, [from Him] to whom belongs the dominion of the heavens and the earth. There is no deity except Him; He gives life and causes death." So believe in Allah and His Messenger, the unlettered prophet, who believes in Allah and His words, and follow him that you may be guided.
Malay
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk".

Ketika Muhammad bersendirian di Gua Hira' pada tahun turunnya wahyu yang pertama dari surah ke 96 daripada Al Quran:
96:1


Recite in the name of your Lord who created -
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
96:2
Created man from a clinging substance.
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;

Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, -
96:4
Who taught by the pen -
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -
96:5
Taught man that which he knew not.
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
 
Besar sekali peristiwa ini bagi Bible dan Al Quran. Perhatikanlah seruan Tuhan kepada Ahli Kitab:

Al Quran, Ali Imraan Ayat 64:
3:64

Say, "O People of the Scripture, come to a word that is equitable between us and you - that we will not worship except Allah and not associate anything with Him and not take one another as lords instead of Allah ." But if they turn away, then say, "Bear witness that we are Muslims [submitting to Him]."
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".
Salam Nuzul Al Quran 1433 Hijrah...
Wallahu'alam, wassalam.
Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment