Thursday, October 21, 2010

Lawan Hujah Bhg 7

Enam post sebelum ini jelas menunjukkan bahawa Injil pernah menelah kehadiran Nabi terakhir, yang turut diakui Nabi Isa, tertulis dalam bible seperti yang dibincangkan dalam bahagian 6.

Umum masyarakat Islam tahu, Muhammad seorang yang ummi, tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis sebagai mukjizatnya, tetapi beliau mempunyai fathanah, cerdik dalam dakwahnya. Kita katakan mukjizat kerana Al Quran diturunkan dalam Bahasa Arab, berbentuk seakan syair dan sangat indah susunan bahasanya, kerana ia adalah kalamullah, kata-kata Allah untuk pedoman seluruh manusia. Andai Allah takdirkan Muhammad pandai membaca dan menulis, sudah tentu pihak kafir akan menuduh Muhammad yang merekacipta dan menulis Al Quran, Maha Bijaksana Allah...!

Sudah menjadi standard bagi Allah, yang Maha Bijak, Yang Maha Sempurna, meletakkan kalamnya jauh daripada keupayaan manusia untuk ditandingi, kalam yang asal, yang asli, yang ori.

Kita tahu Malaikat Jibril mendatangi Muhammad di Gua Hira' pada tahun kenabian, dengan mengatakan "Iqra'", yang bermaksud "Bacalah...!", dan Muhammad menjawab "Saya tidak tahu membaca". Perkara ini berulang tiga kali hingga pada kali ketiga Jibril menyatakan:


[1] Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), [2] Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; [3] Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, [4] Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, [5] Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (Al Quran, 96)
Mari kita lihat tafsiran kitab mereka lagi, minta maaf, kita masih perlu gunakan tafsir daripada mereka untuk hujah kita:

11All vision is become to you as the words of a book that is sealed, which men deliver to one who is learned, saying, Read this, I pray you; and he says, I cannot, for it is sealed: 12and the book is delivered to him who is not learned, saying, Read this, I pray you; and he says, I am not learned. (Shaya 29)

Dalam Bahasa Melayu:

(12) Dan apabila kitab itu diberikan kepada seorang yang tidak dapat membaca dengan mengatakan, bacalah ini, saya berdoa untuk kamu, dan dia menjawab, "Saya tidak tahu membaca" (Bible Shaya 29)

Baik, sekarang kita tanya,

1) Kitab apakah itu?
2) Siapakan 'dia' itu yang tidak tahu membaca?

Kebetulan? Adakah calon lain untuk 'si dia' selain Muhammad SAW? Sila tunjukkan.

Subhanallah...!

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment