Friday, October 22, 2010

Lawan Hujah Bhg 9

Kita kembali berbincang tentang ayat seterusnya daripada Deuteronomy 18, terakhir dibincangkan pada Lawan Hujah Bhg 5, pada ayat yang berbunyi:
"(18) I will raise them up a prophet from among their brothers, like you; and I will put my words in his mouth, and he shall speak to them all that I shall command him. (19) It will be, that whoever will not listen to my words which he shall speak in my name, I will require it of him.[2] [2] 18:19 Referred to in the Injil, Acts 3:23." (Daripada Deuteronomy 18)
Kita mulakan dengan ayat bergaris berwarna biru di atas: "whoever will not listen to my words which he shall speak in my name" "yang dia akan bercakap dengan namaKu", nama Allah. Tunjukkan dalam kitab mereka mana ayat mereka yang bermula dengan namaKu itu, nama Allah itu.

Dan kita tunjukkan kita punya (Sila klik imej untuk membesarkan):






Perhatikan pada permulaan setiap surah dalam Al Quran, kecuali At-Taubah yang bermula dengan kalimah "Bismillahhirrohmannirrohiim" atau terjemahnya dalam bahasa Melayu "Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani" atau dalam bahasa Inggeris "Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the Worlds" . Bukankah ini maksud yang tepat pada ayat "which he shall speak in my name" "yang dia akan bercakap dengan namaKu"?

Kepada mereka: "It will be, that whoever will not listen to my words which he shall speak in my name, I will require it of him". Ambil yang merah sahaja: "Sesiapa yang tidak mahu mendengar kepada ayatKu, .... akan Ku tuntut kebertanggungjawaban...!"

Masih kebetulan?

Subhanallah.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment