Sunday, April 3, 2011

Ade Deme Kisooh?


Pagi tadi masuk berita pagi yang Majlis Fatwa akan bermusyuarat untuk membincangkan isu poco-poco punya tarian dari segi halal-haramnya dan dijangka akan menfatwakan hukum berkenaan, sedangkan Perak telah mendahului menfatwakannya.

Tapi, keputusan Majlis Fatwa akan datang ni adakah akan menyuntik praktikalnya? Wallahu'alam.

Saya mengatakan demikian kerana ada Fatwa daripada Majlis Fatwa sebelum ini yang sampai hari ni masih lagi dilanggar-belasah tanpa perasaan, tak ada kerisauan di hati mereka, hukuman? Jauh sekali.

Paling baik contohnya:

Merokok Dari Pandangan Islam

Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.

Keputusan (English): Smoking From The Perspective Of Islam

Decision:
The 37th Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 23rd March 1995 has discussed on smoking from the perspective of Islam. The Committee has decided that smoking is prohibited in Islam because it is harmful.
 
Rasanya, sebagai orang awam yang dhaif ini, saya lihat isu ini bukanlah sangat susah untuk dihadam, lebih baik kita khususkan pada isu lain, nampak lekeh sangat kita, menjaja isu picisan sampai ke peringkat yang begini jauh.
 
Carilah isu lain, saya tak mau habaq, saya tak pandai, carilah sendiri...
 
Wallahu'alam.
 
Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment