Monday, April 25, 2011

Catatan Umrah 4




Kemuliaan Masjid Nabi di Madinah ini diketahui semua orang, dengan beberapa kalimah Baginda yang disebut ribuan tahun dahulu sahaja telah menggerakkan ekonomi Madinah ini dari masa dulu hingga kiamat.

Arab Saudi tidak perlu berkempen Tahun Melawat Saudi untuk menarik pelancong\penziarah, cukup dengan sabda Nabi mulia itu, Madinah menjadi kota dikunjungi jutaan orang sehari-hari.

Walaupun urusan Haji semuanya di luar Madinah, namun, sebanyak mana yang mengerjakan Haji setiap tahun, sebanyak itulah orang yang mengunjungi Madinah pula, pendek kata, sesiapa yang ke Baitullah, akan tetap hadir ke Madinah walaupun tiada satupun urusan berkaitan Haji di sini.

Sebabnya? Kerana jasad suci Nabi ini, dihadiahkan kepada tanah Madinah yang banyak berjasa kepada perjuangan Baginda. Maka Madinah makmur semakmurnya.

Begitulah kesan tinggalan seorang Nabi, baginda tidak meninggalkan harta kepada kita, Baginda tinggalkan warisan, yang daripada warisan itu, menjadi harta orang ramai pada ketika ini.

Sebut saja semua industri yang halal di dunia ini, semuanya ada di Madinah dan Mekah. Penerbangan, perhotelan, makanan, binaan, perubatan, farmasi, pelancongan, pakaian, ternakan, pertanian, teknologi komunikasi, tukaran mata wang, kenderaan, arkitektur, kejuruteraan, pembungkusan, kiriman, logistik, perbankan, pengangkutan sewa kenderaan, peruncitan, tekstil, mainan, aksesori, Allahuakbar.

Urusan di atas membuka jutaan peluang pekerjaan di 2 Tanah Haram malah seluruh tempat di seluruh dunia.

Pendek kata, Mekah dan Madinah, walaupun berada di Rantau Arab ini, ia menggerakkan ekonomi rantau lain di seluruh dunia!

Benarlah Nabi kita ini pembawa rahmat ke seluruh 'alam, hingga akhir dunia.

Wallahu'alam, wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment