Thursday, April 28, 2011

Catatan Umrah 18

Bisnes2 yang tak wajar disupport di Tanah Suci.

Ada beberapa, kalau di Madinah seperti kurang kecuali satu golongan nak menjual minyak wangi 12 botol sedozen dgn harga ratus2, kemudian kalau kita tak nak dia akan turun 50, kendian dia akan turun 30, kendian dia akan tanya berapa nak, kita kata 10 riyal terus dia ok or naik jd 12 atau 15. Harga disyorkan ialah 7 riyal sahaja, jgn tertipu.

Kendian di Mekah, ada Indo yang menawarkan diri untuk 'bantu kita mencium hajar aswad' di dataran kaabah, memang dia cekap dan kuat menyebabkan kita dapat menciumnya tapi kita kena bayar antara 300 hingga 1000 riyal selepas semuanya selesai, janganla tertipu. Dia akan tuntut dan ikut kita ke mana sahaja sampai kita bayar.

Satu lagi ketika tahallul ada jugak org sini yang sewakan gunting, kita nak pakai gunting tu tak sampai seminit tapi nak sewa kepada orang ni tak payahlah, carilah kumpulan yang sedang bertahalul kendian hulurkan kepala, sekali jalan. Tapi pastikan dia tu dah bertahalul sebelum dia menggunting rambut kita.

Kendian say 'syukran'.

Di Jabal Rahmah ada sekumpulan budak2 yang berlakon tak ada tangan untuk jadi pengemis, tak payahla bagi. Tapi pengemis lain yang meminta terpulangla pada budi bicara anda untuk melayan.

Di Arafah ada jurukamera Polaroid offer nak ambil gambar kita dengan unta berhias pun tak payahla layan, amik saja guna henpon kalau takda pinjam member. Jurukamera ni akan snap berulang kali sampai 5 kali untuk satu post kendian charge riyal 20 sekeping, jadilah 100 riyal. Baik beli aiskrim belanja orang.

Di sini kes rempit, ragut, curi, pecah hotel curi barang ni kira takdakla, tu bagusnya hukuman di sini.
Tapi kes me-mark-up over dalam jual beli mmg banyak, sebab keuntungan muamalat ni terpulang kepada ahli muamalat, tanyalah kepada mutawwif anda barang yg anda berkenan nak beli tentang harganya kendian barulah beli.

Kalau dah terlebih anggap sajalah sedekah.

Satu lagi kes yg sgt banyak jadi ialah penukaran slipar. Atau slipar hilanglah mudah cakap.

Anggap saja 'slipar tu dah dihantar ke syurga, nanti ambil balik, aminn'.

Sabar... Sabar... Sabar...

Wallahu'alam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment