Thursday, April 28, 2011

Catatan Umrah 17

Antara sebab saya minta datang ke sini ketika usia muda ialah ketika muda akal masih cergas untuk 'menangkap' ilmu berkaitan Haji dan Umrah ini.

Sekali tunjuk ajar daripada Mutawwif sudah memadai untuk bergerak sendiri di Masjidil Haram ini.

Masjid ini amat besar oleh kerana itu mudah sesat. Ia tiada depan belakang seperti masjid lain kerana kaabah berpusat di sini, masjid lain lazimnya ada depan yang mengadap ke kaabah maka mudah dijadikan panduan.

Al Haram ini boleh bersolat di mana sahaja, boleh masuk ke pintu mana sahaja untuk terus solat, tak perlu mencari arah kiblat atau mihrab lagi.

Menjadi kebiasaan kita lihat jemaah sekumpulan akan memakai pakaian seragam dan bergerak dalam pasukan dgn pimpinan seorang mutawwif.

Ada yg pakai safety vest kaler flourescent, ada yang pakai bunga di atas kepala, ada yang memakai tali selempang dan tanda nama ada yang memakai telekung kaler sama, seperti biru, purple, pink, hijau, siap dengan nama dan alamat penuh agensi umrah mereka. Sebab utama? Takut sorang dua daripada mereka tersesat.

"Dan demi negeri ini (Mekah) yang aman damai", At Tiin, ayat 3.

Tak berapa cantik untuk ibadah. Si mutawwif ni akan baca doa dan semua nasyid seperti dalam buku kuat2 dan diikuti oleh jemaah mereka di belakang, memang mengganggu jemaah lain.

Kadang2 beradu suara antara 2 pasukan yang mana lebih kuat.

Tak cantik.

Percayalah, kalau datang dgn usia muda serta fikiran masih cergas, semua itu tidak perlu.

Ibadah sunat (membaca doa) akan jadi haram terus jika menimbulkan gangguan kepada orang lain.

Lawak pun ada, mai la tengok.

Wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment