Friday, April 1, 2011

Saya Datang BHG 1

Ya Malik
Saya nak datang
Ke dua rumah yang mulia itu
Yang cantik indah
Yang suci bersih
Yang harum nyaman

Tapi saya kotor
Kaki saya berselut
Badan saya bersopak
Mulut saya berbau
Mata saya berpenyakit
Telinga saya bernanah

Baju saya pula lusuh
Seluar saya camping
Kasut saya bertampal
Rambut saya berkusut

Dan saya tak bawa apa-apa buah tangan
Saya tak bawa bekal
Saya tak bawa wang
Saya tak bawa harta
Saya berkelana, Saya miskin

Saya nak tumpang di rumah Tuan
Mandi, bersihkan kotoran badan
Berubat mata, telinga, mulut, kaki, tangan

Nak tumpang makanan Tuan
Supaya sembuh semua sakit dalam
Yang ada, yang nampak dan tidak

Tumpangkanlah saya barang sekejap
Tidur di lantai pun tidak apa
Jangan sakiti saya
Saya takkan mampu

Benarkan saya memakai pakaian baru
Benarkan saya melihat isi rumah Tuan
Janganlah halau saya sebelum habis perjalanan

Maafkan saya, saya menumpang...

No comments:

Post a Comment