Monday, April 25, 2011

Catatan Umrah 1

(Prepared Earlier)_12 April 2011.

Ketika menaip ini saya sedang duduk di luar Terminal Jeddah. Jam 1245 tgh malam, menghabiskan pejalanan dari Pulau Pinang, KL, transit di Bahrain dan seterusnya di Jeddah sekarang.

Insyaallah dengan izinNya, saya akan meneruskan perjalanan ke Madinah, sehingga Jumaat sebelum ke Mekah.

Ini perjalanan umrah pertama bagi saya, dan suka saya ingin kongsikan, untuk dijadikan sedikit semangat bagi sesiapa yang masih belum pergi. Malah, semua tulisan berhubung Saya Datang, walaupun dirujuk kepada diri sendiri, saya yakin, itulah yang berlaku dalam kalangan kita.

Ini kerana urusan umrah sering dilihat urusan orang tua2. Memang betul, sebaik menjejak kali di KLIA pagi tadi, golongan ini yang memonopoli.

Ketika sampai di Bahrain sebagai transit. Makin ramai golongan ini. Baru kita akan nampak Islam daripada dunia yang lain.

Kita hanya mengenali Islam dan orang Islam Malaysia, kita yang tak pernah ke perhimpunan orang Islam ini, akan sedar bahawa orang Islam di Malaysia sangat kecil berbanding dari negara lain.

Rakan baru seorang ustaz tahfiz muda membuka mata saya, beliau belajar tahfiz di Pakistan, sekarang boleh berbahasa Pakistan Urdu, Bangladesh, Inggeris, Perancis dan Arab, begitu mudah bagi beliau bercampur dengan orang di sini. Menegur orang dengan selamba, bersembang dan berbicara penuh ramah, seperti di kampung sendiri.

Jangan sangka Bahasa Inggeris penting bagi urusan sebegini, kita silap. Setakat sekarang, bahasa yang penting dalam perjalanan seperti ini ialah Bahasa Urdu Pakistan.

Bukan tulisan ini hendak mempoyokan diri, mintak simpang dan mintak jauh, saya belum pun menjejak kaki di Madinah dan Mekah ketika menulis ini, baru sampai penjuru sini. Masih jauh.

Saya minta ampun daripada Allah jika berniat demikian.

Yang ingin diberitahu, kita di Malaysia tak boleh bersenang senang berkerja dan mengumpul harta sahaja, sedangkan untuk berbelanja ke jalan ini kita mengelat.

Semoga Allah memilih kita untuk menjadi tetamuNya.

Akan bersambung, insyaallah.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment