Saturday, December 25, 2010

25 Disember 2010

Semalam Krismas disambut oleh penganutnya di seluruh dunia.

Kita pernah sentuh sebelum ini, umat Islam seluruh dunia juga menghargai Jesus, atau Nabi Isa, dan memuliakannya, malah jika Krismas adalah tarikh kelahiran Nabi Isa, maka umat Islam juga tak terlepas daripada mengenangnya dengan sayu, mengenangkan bagaimana seorang Nabi mulia, dilahirkan dengan bersusah payah oleh seorang ibu, yang bernama Maryam, yang kisahnya direkod dalam Al Quran, dalam surah Maryam sendiri:

[16] Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, ketika dia memencilkan diri dari keluarganya di sebuah tempat sebelah timur. [17] Kemudian Maryam membuat dinding untuk melindungi dirinya dari mereka maka Kami hantarkan kepadanya: Roh dari kami lalu ia menyamar diri kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk kejadiannya. [18] Maryam berkata: Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah) Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa.[19] Ia berkata: “Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci”. [20] Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat?” [21] Ia menjawab: “Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya. [22] Maka Maryam hamilah mengandungnya, lalu ia memencilkan diri dengan kandungannya itu ke sebuah tempat yang jauh. [23] (Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang! [24] Lalu ia diseru dari sebelah bawahnya:” Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai. [25] Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.

Tetapi, kemuliaan yang diberikan oleh umat Islam hari ini kepada Nabi Isa hadir daripada pengaruh Nabi Muhammad sahaja, bukan melalui lidah Kristian. Malah dengan menafikan, mengutuk, menghina, menyumpah seranah Nabi Isa akan menyebabkan seorang Islam murtad serta merta, na'uzubillah.
 
Umat Islam yakin dan percaya, Nabi Isa dilahirkan tanpa bapa, bercakap ketika masih bayi, menghidupkan orang yang mati, mengubati penyakit sopak dan diperangi kaumnya sendiri iaitu Bani Israel. Umat Islam yakin Nabi ini diberikan kita Injil oleh Allah, Tuhannya dan Tuhan semua Nabi dan Rasul yang lain sebelumnya dan diberikan beberapa mukjizat lain untuk membuktikan kerasulannya kepada kaumnya.
 
Dan umat Islam juga yakin, Nabi mulia ini menelah, mengesyorkan kehadiran Nabi baru menggantikannya pada masa selepas pemergiannya dengan katanya yang dipetik dalam surah As-Saff:
 
[6] Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”. Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!”

Telahan ini bukan sahaja boleh dipetik daripada kitab Al Quran, malah ada juga dalam kitab-kitab mereka:
 
(7) Nevertheless I tell you the truth: It is to your advantage that I go away, for if I do not go away, the Counsellor will not come to you. But if I go, I will send him to you. (John 16)

(14) If you will ask anything in my name, I will do it. (15) If you love me, keep my commandments. (16) I will pray to the Father, and he will give you another Counsellor, that he may be with you forever. (John 14)

(26) "When the Counsellor has come, whom I will send to you from the Father, the Spirit of truth, who proceeds from the Father, he will testify about me. (27) You will also testify, because you have been with me from the beginning. (John 15)

Maksud lain Counsellor: Greek Parakletos: Counsellor, Helper, Advocate, Intercessor, and Comfortor.

Semua ulasan kita boleh di baca semula di SINI.
 
Dengan jelas kitab mereka menerangkan bahawa Al Kitab bakal diberikan kepada seseorang yang tidak boleh membaca, seorang ummi, dalam perenggan berikut:

(11) All vision is become to you as the words of a book that is sealed, which men deliver to one who is learned, saying, Read this, I pray you; and he says, I cannot, for it is sealed: (12) and the book is delivered to him who is not learned, saying, Read this, I pray you; and he says, I am not learned. (Shaya 29)

Dalam Bahasa Melayu:

(12) Dan apabila kitab itu diberikan kepada seorang yang tidak dapat membaca dengan mengatakan, bacalah ini, saya berdoa untuk kamu, dan dia menjawab, "Saya tidak tahu membaca" (Bible Shaya 29)

Tidak ada peliknya bagi Allah, mencipta Nabi Isa tanpa seorang bapa, setelah kejadian yang lebih pelik yang juga mereka percayai, mencipta Adam tanpa bapa dan emak, hanya daripada tanah, dan mencipta pula Hawa tanpa emak, hanya daripada juzuk Nabi Adam.

Kita percaya, Nabi Isa juga seperti Nabi-Nabi lain, hanya beriman kepada satu agama, agama yang lurus.

Malah, Nabi Isa TIDAK PERNAH mengatakan, bahawa dia Nabi Akhir Zaman atau Nabi Terakhir atau Nabi Penghabisan. Dia tidak pernah mengatakan bahawa dia anak tuhan ataupun dia adalah tuhan. Dia hanya manusia biasa tetapi berstatus Nabi, mulia daripada manusia lain yang biasa.

Subhanallah.

Wallahu'alam.


Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment