Thursday, December 16, 2010

Yang Terpendek

Selepas kita sentuh ayat terpanjang, sekarang kita bincang pula antara ayat yang terpendek.

Ada beberapa, salah satu ayat di surah Al Ghafir ayat 1:

Haa Mim...

Dan lain-lain, Alif Laam Miim, Alif Laam Mim Raa, Kaaf Haa Yaa 'Ain Shood, Alif Laam Raa, Nun, Qaf, Alif Laam Miim Shood, banyak dalam Al Quran terutamanya pada permulaan surah.

Ada ulama' yang mentafsir perkara ini tetapi lebih banyak yang tidak mentafsir, meletakkan maksud itu kepada Pemunya kalam tersebut.

2 pengajaran utama:

1) Kita tak akan tahu kalau Dia tak nak kita tahu, usahalah macam mana sekalipun, kita takkan dapat faham sesuatu tanpa izinNya. Muqadimah Al Quran, dalam Surah Al Baqarah pun kita tak tahu maksud Alif Laam Miim tu walaupun hanya 3 huruf. Sebab? Dia tak izinkan.

Contohnya:

Al Baqarah (255): Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya, yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).

Al Israa' (85): Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: “Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja”.

2) Jangan rajin sangat cari belajar atau tok guru yang rajin berfalsafah tentang huruf-huruf atau ayat-ayat seperti ini, ada beribu lagi ayat lain yang kita boleh belajar daripada Al Quran.

Kita orang awam sajaaa....

Wallahu'alam.

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment