Monday, May 23, 2011

Biarlah Kita Yang Sedikit Itu...


Ada kawan-kawan bertanya kenapa tak heboh tambahkan pengikut (follower) blog yang hanya ada tak sampai sepuluh orang itu, kecik sangat, tak sampai ribu-ribu macam orang lain...

Katanya kalau saya mem'follow' blog orang lain lazim mereka akan mem'follow' balas... Maknanya makin ramai yang datang melawat, makin meningkat sambutan dan makin boleh dapat banyak klik untuk iklan seperti Nuffnang dan sebagainya, maka makin bertambah income....

Itu kata mereka.

:)

Pertamanya terima kasih, saya tidak berblog kerana Nuffnang. Kalau sampai peringkat mendapat income, alhamdulillah, kalau tak ada pun tak apa.

Keduanya, mungkin tujuan saya berblog tidak sama dengan orang lain, biarlah orang lain dengan tujuan mereka dan saya dengan tujuan saya... Tujuan saya biar saya saja yang tahu..., lebih baik untuk saya yang lemah ini.

Tidak semua yang banyak itu boleh menjadi kebanggaan, Nabi Sulaiman AS banyak hartanya dan kuasanya tetapi Qarun-Namrud-Firaun juga banyak hartanya dan kuasanya.

Sedang kita berbangga-bangga dengan pengikut yang ramai sekarang sedangkan Tuhan kita memberi ancaman kepada yang banyak, sebaliknya berbangga dengan yang sedikit-sedikit.

Al Quran, Al Mulk:
[23] Katakanlah (wahai Muhammad): “Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur”.

Al Quran, As Shod:
[24] Nabi Daud berkata: ”Sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu (sebagai tambahan) kepada kambing-kambingnya; dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang yang bergaul dan berhubungan (dalam berbagai-bagai lapangan hidup), setengahnya berlaku zalim kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; sedang mereka amatlah sedikit!” Dan Nabi Daud (setelah berfikir sejurus), mengetahui sebenarnya Kami telah mengujinya (dengan peristiwa itu), lalu ia memohon ampun kepada Tuhannya sambil merebahkan dirinya sujud, serta ia rujuk kembali (bertaubat).

Al Quran, Saba:
[13] Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tukunya. (Setelah itu Kami perintahkan): “Beramallah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!” Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.

Al Quran, Al Israa':
[61] Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam”; maka mereka sujudlah melainkan iblis; ia berkata: “Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah (yang di adun)?”

[62] Ia berkata lagi: “Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya)”.

Al Quran, Al A'araf:
[3](Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): “Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan”.

Jika kita mendapat pengikut yang banyak sedang kita di taraf ulama', wali, agamawan yang ikhlas maka itu sangat membawa faedah.

Sebaliknya jika kita mendapat pengikut yang ramai itu sedang kita di tahap boleh merosakkan pengikut kita kembali, na'uzubillah min zalik.

Maka dalam keadaan itu elok kita menjadi golongan yang sedikit, mudah-mudahan.

Kita takuti apa yang kita buat dan tulis akan menjadi pembuka jalan kepada orang lain melakukan yang sama jika ia salah.

Kita harapkan apa yang kita buat ke arah yang baik akan membuka jalan kepada orang lain membuat kebaikan, semoga ada ganjaran "subsidi"...

Memang saya sendiri harapkan subsidi itu, apa yang dibuat sekarang jauh daripada cukup untuk menyelamatkan diri sendiri pun.

Semoga kita dihisab dengan hisab yang mudah...

Al Quran, Al Insyiqaq:
[6] Wahai manusia! Sesungguhnya engkau sentiasa berpenat-lelah (menjalankan keadaan hidupmu) dengan sedaya upayamu hinggalah (semasa engkau) kembali kepada Tuhanmu, kemudian engkau tetap menemui balasan apa yang engkau telah usahakan itu (tercatit semuanya) [7] Kemudian sesiapa yang diberi menerima surat amalnya dengan tangan kanannya, [8] Maka ia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan,

Hisab yang mudah itu seperti kita di dunia bila di tahan PDRM kerana pandu laju, tak pakai talipinggang dan pakai handfon ketika memandu:

Polis: Lesen Cik...?! (Nada Pak Polis kan memang camtu?)
Kita: Minta maaf Tuan..., saya nak cepat...
Polis: Nak ke mana?!
Kita: Saya ada presentation, pasal kerja...
Polis: Di mana !?
Kita: Di USM, minta maaf Tuan, saya salah......
Polis: Pegilah...! Jangan laju lagi...!

(Mana dia tau lepas tu kita nak laju lagi ke dak? Belasahhh laaaa)

Hisab yang susah dan berat pulak:

Polis: Lesen Cik...?!
Kita: Minta maaf Tuan..., saya nak cepat...
Polis: Nak ke mana?!
Kita: Saya ada presentation, pasal kerja...
Polis: Di mana !?
Kita: Di USM, minta maaf Tuan, saya salah......
Polis: Presentation apa?!
Kita: Saya ada nak viva tesis ni...
Polis: Viva tu apa?!
Kita: Viva tu presentation projek, saya dah lambat...
Polis: Lambat-lambat jugak, awak bawak laju tahu? Tahu berapa?
Kita: Berapa cik....?
Polis: 160. Tali pinggang tak pakai, pakai handfon lagi, ni berapa banyak kesalahan ni, kalau kompoun semua siap 900 ringgit ni...!
Kita: Minta maafla Tuan...
Polis: Maaf kat saya buat apa?! Saya jalankan tugas!
Kita: ...
Polis: Ni kereta sapa?!
Kita: Kereta saya Tuan..... (muka sedih, sardin semua ada)
Polis: Cermin gelap, tayar nipis, nombor plet kecik, ekzos lori, badan modified, enjin tukar....! Banyak kesalahan awak ni...! Ni haaaaa, tempat duduk belakang punya tali pinggang mana?
Kita: .... (Muka sardin 18 tin)
Polis: Ada player pulak? Minta bekas isi CD...?
Kita: Hah?!
Polis: Ni lagi, CD tiruan pun ada, boleh kena dengan KPDNHEP ni, kesalahan memiliki barang tiruan...!
Kita: Hah!!!
Polis: Keja apa?! Duk kat mana?! Sekolah kat mana?! Anak sapa?! Dah makan ke belum?!

(terus mencari-pandailah hangpa menambah)....

Hisab yang ringan itu amat penting untuk kita doakan sehari-hari... Terutama ketika berwuduk, sambil membasuh tangan kanan hingga ke siku "Ya Allah, hisabkanlah aku dengan hisab yang mudah dan berikan kitabku dari tangan kananku..." dan kemudian ketika membasuh tangan kiri "Ya Allah, jangan lah kau berikan kitab amalku dari tangan kiriku atau belakangku dan jangan Kau berati hisabku"

Takkan ada sesiapa yang boleh membatu kita bila kita dihisab di sana................

Mudah-mudahan, Allah perkenankan, amin.

Wallahu'alam, Wassalam.

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment