Monday, May 2, 2011

Catatan Umrah 22

Satu advantage kita ke tanah suci khususnya di Mekah ialah kita akan applykan beberapa ibadat secara berlainan dari tempat kita di Malaysia.

Seperti dalam hal wuduk, mengambil wuduk menggunakan air dari dalam koleh minuman plastik pastinya ramai kita tak pernah lakukan di Malaysia. Tak ada air mengalir dari paip semewah-mewahnya seperti di rumah dan di masjid tempat kita.

Mulai sekarang sesiapa yang hendak ke tanah suci boleh mula praktis mengambil wuduk dengan cara ini, nanti nak pakai bila terbatal wuduk dan ingin mengambil wuduk dari water cooler air zam-zam di Haram.

Satu lagi yang selalunya kita akan terlibat ialah bersolat dalam ruang yang amat sempit. Ini selalu berlaku di Raudhah dan di Hatem, dalam Hijir Ismail. Ruang solat yang sesuai untuk dipraktis ialah sekitar 2 kaki kali 1 kaki. Lipat sejadah tu kepada 2 dan solat dalam ruang tu.

Kita juga perlu bersedia bersolat di mana sahaja, ketika dinihari suhu sejuk sehingga menggigil di Madinah hingga di bawah terik jalanan di Mekah, di ruang jalan kaki, di jalan raya, di tangga, di ramp, di koridor, di atas kapalterbang, tebalkah muka kita jika bersolat di ruang ramai orang seperti di lapangan terbang?, di mana sahaja, bersedia.

Bagi yang bermasalah memasukkan niat dalam takbiratul ihram, kat sini jangan buatlah, buat malu kampung saja. Buangla perangai tu.

Praktis bebanyak supaya niat boleh hadir dalam takbiratul ihram tu di sana, kat sini nak pakai terus.

Khusus buat geng waswasi.

Satu lagi, belajarlah solat jenazah di sana, jangan dah mai sini, pastu balik Malaysia dok heboh habaq kat orang, "Kat sana ada solat special, lepas solat fardhu kami solat jemaah sambil berdiri, 4 kali takbir pastu habis, solat sunat, kat Mekah dan Madinah saja adaaaaa"

Memang bangang!

Wallahu'alam, wassalam.
via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment