Tuesday, May 24, 2011

Kita? Ramai atau Sedikit?

Post yang lepas sudah kita sentuh berhubung kumpulan ramai dan kumpulan sedikit. Rasanya kita dah faham.



Walaupun Al Quran Karim itu diwahyukan lebih seribu empat ratus tahun lalu, ayat2nya mudah dicari misal dan kejadian walaupun pada masa ini.



Tak susah rasanya kita nak menentukan diri kita sendiri di kelompok ramai itu atau di kelompok sedikit, seperti yang Allah sebut dalam ayat2 tersebut.



Ce kita tanya diri kita, ce tanya...



Waktu orang ramai sedang tidur waktu hampir subuh atau masuk subuh sedangkan hanya sedikit yang dah bangun bersedia untuk solat atau baru lepas tahajjud, kita di mana? Kita masuk yang ramai atau kita yang sedikit itu?



Waktu orang ramai di pasar malam time maghrib sedangkan sedikit orang yang sudah sedia untuk jemaah maghrib di masjid surau ketika itu kita di mana?



Ketika orang ramai mengunjungi shopping mall lepas maghrib sedangkan sikit orang mengunjungi masjid surau untuk iktikaf kita di mana pula? Di kelompok ramai atau di kelompok sikit?



Ketika orang ramai-ramai menonton akademi fantasia malam sabtu sedangkan ada sedikit orang keluar mencari ceramah maghrib malam minggu kita pula di mana? Di kelompok ramai atau kelompok sedikit?



Ketika ramai orang keluar mencari hiburan hujung minggu sedangkan sedikit yang meletakkan diri korban masa dalam kuliah tetap mingguan kita di geng mana? Ramai atau sedikit?



Ketika ramai orang di taman perumahan kita sedap menonton tv di rumah sedangkan sedikit yang berusaha keluar untuk bersolat jemaah ketika dengar azan kita pula di mana? Yang ramai atau yang sedikit itu?



Hai, susah juga...



Kena juga diri sendiri...



Sayalah, bukan tuan-tuan.



Wallahu'alam, wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment