Sunday, May 1, 2011

Catatan Umrah 21

Bukti amalan umrah dan haji kita berkaitan dengan Nabi Ibrahim sangat jelas. Manakala bukti Nabi Ibrahim merupakan bapa kepada keturunan nabi-nabi juga jelas.

Kita akui, dan mereka juga akui.

Tetapi dalam 3 agama samawi besar ini, Yahudi, Kristian dan Islam, hanya agama kita mengulang-ulang perbuatan Nabi Ibrahim ini dan perbuatan pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim ini.

Agama kita juga yang mengulang menyebut Nabi Ibrahim dalam setiap akhir solat, sebagai sunat hai'at dalam tasyahud akhir yang kita ucapkan sekurangnya 5 kali setiap hari. Selawat Ibrahimiyyah:

"Ya Allah, selawat atas Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana selawatMu kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berkatkanlah Muhammad dan keluarga Muhammad sepertimana berkatMu ke atas Ibrahim dan keluarga Ibrahim"

Kita mendapat ajaran Agama Nabi Ibrahim daripada keturunannya Nabi Muhammad, apabila berselawat kepada Nabi Ibrahim dan 'keluarga' Nabi Ibrahim, kita secara tak langsung berselawat kepada semua Nabi bangsa Israel kerana Nabi bangsa Israel juga adalah 'keluarga' Nabi Ibrahim.

Kitalah selayaknya yang paling hampir dengan salasilah kenabian, menerusi Nabi Muhammad, Nabi Ibrahim dan seluruh keturunan Nabi Israel. Sebab itulah, tiada seorangpun umat Nabi Muhammad menidakkan mana-mana Nabi bangsa Israel.

Selawat Ibrahimiyyah itu tadi, besar sangat ertinya jika kita mendalami.

Bersyukurlah kita berada di laluan, di tarekat Nabi Ibrahim, melalui Nabi Muhammad SAW.

Wallahu'alam, wassalam.
via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment