Tuesday, May 17, 2011

Mari Kita Hina Benda Itu...!

Ustaz memberitahu orang Islam dilarang menghina, mempersenda, mengolok-olok main, bersifat sakastik dan seumpamanya dengan orang lain, bukan sahaja kepada orang lain sebenarnya, ia turut sama kepada makhluk lain di alam maya ini. Seburuk manapun makhluk, semua itu adalah ciptaan Allah dan tidak Allah ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia.

Semua ada guna, semua ada fungsi, batu tepi jalan yang tak berharga dan tak significant tu 24 jam memuji-muji Allah dan bertasbih sentiasa, tak macam kita.

Tapi ada satu benda atau makhluk juga yang boleh kita hina, kita persenda, kita perolok main, kita bersifat sakastik, kita perkena dan kita tipu dia.

Tak jadi salah, malah setiap kali kita perkena dia, kita akan berjaya dan rasa menang sentiasa.

Kalau dengan orang Islam lain bila dia tu makin kaya kita dilarang dengki, maki, iri hati, hasad, kita tak boleh perlekeh dan perleceh, kita patut sama-sama syukur dan anggap itu rezeki dia dan kita tak perlu sakit hati, kita juga digalak cemburu dalam erti kata ingin sampai sama tahap kekayaan dengan orang tadi, tapi jangan berhasad, cemburu dan berusaha sama untuk naik, boleh. Naikkan diri kita sama dengan orang itu, jangan jatuhkan orang itu untuk sama macam kita. Itu dilarang.

Ini kerana setiap mukmin itu bersaudara: Al Quran, Hujuraat,

[10 ] "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

Apabila kita ingin menganggap diri kita beriman (walaupun tak layak-na'uzubillah) maka kita harus anggap semua orang Islam lain juga beriman, maka bila mereka dan kita adalah sama-sama beriman, maka kita adalah saudara. Penaakulan mantiknya sebegitulah.

Bila dia kaya, dia cantik, dia bisness bagus, dia banyak harta, dia ada keluarga lengkap, dia ada ramai peminat, dia hebat, dia pandai, dia ada masters PhD, dia ada mak bapak, dia ada wang banyak, dia ada rumah besar, kereta mahal, dia ada supir dan orang gaji, anak dia pandai, dia pandai mengaji, dia nampaknya sempurna di mata kita......, tetapi kita pulak semua terbalik daripada yang atas tadi tu, maka DIA SAUDARA KITA...., kita tumpang gembira dengan apa yang dia ada....

Baru tak timbul hasad, sebab yang kaya, yang cantik, yang hebat tadi adalah saudara kita juga....

Tak dinafikan ada juga jenis manusia walaupun saudara seibu sebapa seperut sepedal masih dengki hasad iri hati dendam kesumat kepada saudaranya sendiri, maka dia tak la sampai ke tahap pra-saudara tadi, iaitu BERIMAN.

Maka biarlah dia....

Berbalik kepada benda itu yang ustaz kata tadi kita boleh hina dan perlekeh perleceh, pendek kata, kenakan benda itu cukup-cukup, biar dia merana.....!

Jangan bagi muka, jangan kesian belas, mari kenakan dia.....!

Setiap kali dia nak tukar handphone sedangkan handphone kita masih elok-cakap kat dia....: Nak tukar henfon? Bolehhhhhhhh, Boleh Blah!

Setiap kali dia nak makan banyak sedangkan kita sendiri dah overweight-cakap kat dia...: Ko tak reti nak benti makan? Apa kebuloq sangat?

Setiap kali dia nak rehat tidor sedangkan belum solat-cakap kat dia...: Apa ko pikir mampus tu tunggu ko...?!

Setiap kali dia nak kita tambah hutang sedangkan Haji pun kita belum sampai-cakap kat dia....: Ko keja la kalau ko nak hutang banyak2, bayaq sendiri....!

Setiap kali dia nak sambung tido sedangkan waktu solat dah masuk-cakap kat dia...: Lembu pun tau zikir broooo.......

Dia itulah NAFSU kebanyakan daripada kita, (terutama sekali saya)....

Memang susah....., jadi pohonlah kekuatan dan kudrat daripada yang Maha Kuat...., tanpa kekuatan yang Dia pinjamkan itu, kita takkan berdaya.

Wallahu'alam, wassalam.

Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment