Wednesday, May 4, 2011

Catatan Umrah 26

Alhamdulillah.

Ilmu dan persediaan kita ke Tanah Suci sedikit sebanyak diperlukan. Tanyalah orang yang mengetahui tentang ibadah ini sedalam-dalamnya, hingga mendapat gambaran sejelas-jelasnya tentang pakej ibadah ini.

Bermula dengan niat, pakaian, pantang larang, tawaf, saei, tahallul, ketahui juga miqat-miqat, sunat-sunatnya, strategi dan teknik, kesilapan awam, perkara membatalkan, perkara tambahan, sejarah dan motif, apatah lagi ibadah asas solat, wuduk, dsb.

Jangan sampai blur sangat "Aku dah abis tawaf ni, nak mula saei di Bukit Safa nak kena naik bas kat mana pulak?" Abissssssss.

Apabila sampai di sini, anggap kita dalam mazhab yang betul, bila lihat orang lain buat ibadah cara yang pelik berbanding mazhab kita, sebutkan dalam hati, 'itu mazhab dia, aku tak tau mazhab dia, dia juga betul'

Tapi kita kena la mendalami dan mengaji mazhab kita sendiri dalam-dalam jugak.

Jangan mendengus, jangan mengecap, jangan menghina, jangan mengeluh, jangan buat muka bosan, jangan menyesal, jangan anggap diri dah pandai semua, orang lain buat semua salah aku saja betul.

Jangan berkasar, jangan pandang orang lain hina, sejelik mana pun perbuatan orang lain di sini, jangan marah, jangan tegur, kalau ada lintasan hati yang jahat2, potong cepat2 dengan istighfar dan berdoa.

Jangan komplen, jangan tinggi suara, jangan bergaduh berebut tempat, jangan utamakan diri sendiri, jangan pikir perut sendiri saja.

Jangan menghina sesiapapun, orang lemah, orang cacat, orang jelik, orang pelik, orang kotor, orang busuk, orang salah, orang kasar, orang besar, orang pendek, orang hitam, orang putih, jangan, jangan dan jangan.

Pendek kata, uruskan diri sendiri, jangan sibuk hal orang lain.

Melainkan orang dalam kesusahan dan kesulitan, ringankan tangan dan tulang menolong, buat apa saja yang berbentuk pertolongan kepada orang lain, bantu orang lain beribadah juga. Mudahkan urusan kebajikan orang lain di sini, kita akan dapat pahala yang sama.

Semoga semua amal baik kita diterima Allah.

Rendahkan diri, rendahkan hati, kalau di sini kita masih ke'aku'an, kita masih hebat, kita masih besar, kita gagal.

Sebarkan salam sebanyak-banyaknya, semua orang di Tanah Haram itu orang Islam, dari manapun mereka, mereka tahu menjawab salam kita.

Distributekan riyal kita sebanyak-banyaknya, sedekah, hadiah, derma, wakaf, sebarkan banyak bila poket tebal, sebarkan sikit jika poket nipis. Sebarkan, jangan berkira, sebarkan, sebarkan.

Beli hadiah, minyak wangi, kurma, coklat dan sebarkan di dua Tanah Haram itu, sebarkan.

Demikian sedikit nasihat, semoga sesiapapun yang mendapat hidayah daripada penulisan ini dan mengikut nasihat di dalamnya, Allah ganjari saya kebajikan yang sama juga tanpa mengurangkan pahala si pelaku sedikitpun.

Sekian, wallahu'alam, wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment