Wednesday, May 4, 2011

Catatan Umrah 27-Akhir.


Bahagian Akhir.

Rasanya cukuplah 26 tulisan berhubung umrah yang saya lalui kali pertama ini. Suka nak diberitahu ini adalah pengalaman peribadi dan mungkin akan berbeza dengan orang lain.

Suka juga nak diberitahu ini untuk panduan dan kongsian sahaja, bukan niat nak menunjuk saya dah pergi umrah orang lain belum, saya berlindung dengan Allah daripada bunga-bunga perasaan begitu.

Ramai lagi rakan saya yang diketahui belum lagi menunaikan fardzu umrah kali pertama, moga tulisan ini akan menjadi pendorong kepada mereka.

Kemudian kita naik taraf ke fardzu haji pula secepat mungkin, insyaAllah.

Saya syorkan buku 'Hikmah Dan Fadhilat Haji, Umrah dan Ziarah' terbitan Darul Nu'man berharga RM 20 karangan Muhammad Zakaria sebagai panduan asas mengerjakan ibadah ini selain kelas teori dan agama yang boleh diperolehi di tempat anda.

Tiada apa yang saya harapkan daripada semua tulisan ini selain menyuka Allah akan ia dan menerima Dia akan segala pekerjaan baik saya di sini manakala pekerjaan sia-sia dan dosa diampun serta tiada dihisab.

Terima kasih kepada semua yang sedang berkorban untuk pengorbanan saya ini yang mana tidak perlulah saya nyatakan setiap satunya. Terima kasih.

Semoga Allah memberi ampun kepada kita dan sentiasa menyinari kita dengan nurNya, dalam redhaNya kepada kita dan dihimpunkan kita semua ke kampung asal-usul moyang kita Nabi Adam AS dan dijauhkan kita semua daripada seksaNya, amin.

Saya kembali ke Malaysia dengan azam akan datang lagi ke dua Tanah Suci ini dengan izinNya seberapa cepat dan seberapa kerap yang boleh sepanjang hayat saya.

Bukalah akaun Tabung Haji dan buat pendaftaran Haji dengan segera, kerana itu jalan utama bagi menunaikan Haji di Malaysia. Kemudian simpanlah sekurang RM100 sebulan dan dalam masa kurang 5 tahun menyimpan kita sudah boleh berumrah. Setiap gandaan simpanan ini akan memendekkan waktu sehingga separuh. Berusahalah.

Saya tinggalkan siri tulisan ini dengan soalan, andainya kita hidup di zaman Rasullullah, agaknya kita akan tergolong dalam golongan mana? Abu Bakar? Abu Talib?, Abu Lahab?

Lepas jawab, tanya balik dalam hati, 'betulkah?'

Sudah terimakah kita akan semua ajaran, anjuran dan arahan Nabi SAW?

Ada lagikah ajaran, anjuran dan arahan Baginda yang masih kita tangguh?

Astaghfirullahil'adzim. Semoga Allah mengampunkan kita semua atas semua kelalaian kita.

Terima kasih semua kerana sudi baca catatan-catatan kosong ini, minta maaf andai ada kelemahan dan kekurangan dalam penerangan saya dalam blog.

Berazamlah untuk membawa diri kita ke Tanah-Tanah Suci itu.

Robbana taqobbal minna
Innaka antassami'un aliim.

Walhamdulillahi Robbil 'Alamin,

Amin Ya Robbal 'Alamiin.

Wallahu'alam, wassalam.

Terima kasih.

TAMAT.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment