Tuesday, May 24, 2011

Kalau Menguji...

Hari tu di sebuah kampung, saya memandu Kelisa SE. Sampailah saya di sebuah traffic light, eh, kampung ada traffic lights? Kampung you adaaaa?

Bila sampai di traffic light tu, merah, saya berhenti dengan sopannya. Tetiba ada sebuah kereta Honda Accord lama 2.0 modified menstop sebelah saya, dan men-ram-ram kan enjin dia, seolah ajak berlumba... Kelisa yang saya guna itu standard tetapi edisi khas, adala sket bodykit. Dia mungkin ingat saya ni kaki ram dan rempit kereta macam dia, boleh saja di ajak lumbaaaa...

Bila lampu hijau, terus dia memecut laju dan tinggalla saya di belakang terkedek-kedek....

Panas jugak hati, nak juga terus ke kedai VW beli Golf GTi ketika itu juga, dan mengejarnya hingga ke garisan penamat. Biar padan muka dia.

Alhamdulillah saya masih waras ketika itu, bukan waras sebab tak beli Golf GTi tetapi waras sebab tak layan dia merempit.

Pertamanya, kereta Kelisa ni 1.0 saja enjin dia, kereta dia tu pulak 2.0, kan bodoh namanya kita berlumba atau ajak berlumba dengan lawan yang tak sama kategori?

Seolah kita dah umur 30 tahun lebih ni, mengajak anak saudara kita yang berumur 4 tahun bertumbuk kerana tak puas hati dengan sikap nakal dia?

Seolah kita yang berumur 30 tahun lebih ini mengajak Tok Wan kita yang berumur 70 tahun berlumba basikal kerana tak puas hati sebab dulu waktu kita kecik dia kalahkan kita?

Seolah kita yang dah lepas segala macam jenis peperiksaan bertulis mengajak anak kita yang berumur 9 tahun menjawab soalan Matematik SPM, kemudian marah dia sebab tak tahu jawab?

Seolah kita tak pandai langsung pasal zat pemakanan mengajak orang yang ada Masters in Food Technology berdebat pasal bendalah tu?

Kan orang kata "Nak menguji biar sama merahnya, nak mengukur biar sama panjangnya"

Faham? Tak faham kalau, takrifannya ialah "Bukan kategori hang! Jangan jadi bangang!"

Kasaqla sikitttt... :)

Sebut pasal kasaq, di zaman cerita P Ramlee dulu boleh pun dialog kasaq macam ni:

"Bodoh! Kecik-kecik taknak mampus, sudah besar menyusahkan orang...!"
"Bodoh! Baghal!"
"Pemalas! Unta padang pasir pun tak malas macam kau...!"
"Apa yang kau merepek ni Syaitoooooonnnnnnn!!!!!!!"

Dialog ringkas begini menjadi sangat berkesan dan releven berpuluh tahun hingga sekarang.

Berbalik kepada cerita tadi, setelah beberapa minit saya sampai di Plaza Tol..., dan pemandu tadi dengan girangnya beratur mendapatkan tiket transit yang boleh tahan panjangnya...

Saya memotong dan terus masuk Smart Tag..., dengan bangganya.

Aku mungkin tak laju, tapi aku pandai sket daripada hang...!

:-)

Lain kali, kalau takda Smart Tag, janganla berlumba dengan kereta yang lebih kecik..., buat malu sajaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......!

Aduh! Macam tu pun adaaaaaaa?

Sekian.


Ir. MUHAMMAD ARKAM
www.arkamonline.com

No comments:

Post a Comment