Tuesday, May 3, 2011

Catatan Umrah 24

Sedikit sambungan pasal 'solat di mana saja' ketika di Tanah Suci dalam post yang lepas. Selain itu, kita kena jugak ready solat tanpa alas, tanpa sejadah, hanya beralaskan bumi. Tak kita tanah, tar, tiles, simen dan sebagainya.

Saya kongsikan pula kelengkapan untuk dibawa sama ada ketika bersolat atau mengerjakan umrah di dua Tanah Suci ini sebagai panduan sahaja.

Pakaian paling sesuai ialah pakaian yang paling 'sedia' untuk bersolat. Pakaian bersunnah akan menambah pahala sunat, pakaian lain tiada.

'Paling sedia' maksudnya bila iqamat saja terus boleh masuk saf, tak payah salin kain macam kat RNR tempat kita bagi lelaki dan tak payah menggagau cari telekung bagi wanita.

Tak perlu pakai barang kemas bagi perempuan, cukuplah sekadar jam tangan sahaja. Jam murah pun takpe, tak semestinya Fossil, Rolex atau Guess. Lelaki pun sama. Selain daripada barangan yg disebut di bawah ini elok simpan dalam beg kita di dalam bilik hotel kita yang berkunci, insyaallah selamat. Tapi kalau jam tangan kita brand Omega jangan disimpan atau tertinggal di hotel, baik pakai.

:)

Keduanya dicadangkan beg sandang sebesar 6" kali 8" jenama apa pun takpa, nak beli pasar malam RM15 pun boleh atau nak beli online brand Coach RM1500 pun boleh. Ikut poket sendiri.

;-)

Dalam beg itu cukupla sekadar ada kad alamat hotel, hp, beberapa riyal, tasbih, cermin mata gelap (pasar malam punya pun takpa, tak semestinya branded Guess atau Dior harga ribu-ribu), plastik untuk isi selipar, bekas air 500ml untuk isi air zam-zam. Bekas mineral apa pun takpe, tak semestinya brand yang kena rampas pasal ada DNA tu, eh.

Masuk masjid terus masukkan slipar dalam plastik td dan masuk semuanya dalam beg. Time solat letakkan di depan kita dan solatla dengan aman, bebas daripada kerisauan kehilangan selipar.

Jangan dipakai beg ketika solat kerana bimbang selipar tadi bertapak najis, kelak kita bersolat menanggung najis dan tidak sah.

Manakala ketika tawaf letakkan slipar di tempat paling sesuai dan pakailah beg berkenaan. Pastikan tempat tinggal slipar itu betul2 sebelum mula tawaf.

Beribadatlah dengan aman kerana ibadat dalam aman itu menambah kekhusyukan, insyaallah.

Makin nakal tulisan ini nampaknya, dah nak abis... Terima sajalah.

Itu sahaja, wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment