Sunday, May 29, 2011

Hidayah

Nabi yang hebat itu ditugaskan untuk menyampaikan risalah TuhanNya kepada seluruh manusia.

Apa yang Baginda sampaikan di minta kita turut sama sampaikan, sebarkan kepada semua orang, lebih2 lagi kepada mereka di bawah kuasa kita.

Seperti perintah solat, kita disuruh supaya menyuruh ahli keluarga kita mengerjakannya, dan oleh kerana Allah Maha Tahu, Dia selitkan sama suruh kita bersabar atas tugas itu.

Lihat Toha, ayat 132.

Tugas itu perlu dilaksana, tapi semua kekuatan datang daripadaNya, maka selain usaha suruh, usaha berdoa supaya diberi kekuatan dan dipilih juga perlu.

Semua amal kita, yang baik tetap datang dengan pilihan Allah, dengan kekuatan yang Allah pinjamkan.

Kita takkan mampu menunaikan solat subuh 2 rakaat tu, kalau Allah tak pilih kita buat, dan kalau Allah tak bagi kekuatan kita buat.

Ini iqtiqod ahlus sunnah wal jamaah.

Usaha kita dengan lawan nafsu dan gerakkan fizikal amat perlu, tapi pilihan Allah dan kekuatanNya sama penting.

Seperti makan ubat, makan itu ikhtiar, penyembuhan itu Allah yang bagi.

Seperti makan nasi, makan itu ikhtiar, kenyang itu Allah yang bagi.

Tak ada sesiapa boleh bagi hidayah, kita hanya boleh berdoa kekal mendapat hidayah untuk kita dan orang2 yang kita sayang. Selain itu berusaha menguat dan menambah dorongan untuk terus melakukan kebaikan.

Nabi SAW sendiri sejarahnya tidak dapat memberi hidayah kepada Abu Talib, bapa saudaranya, walaupun Abu Talib amat sayang kepada Baginda dan tidak pernah menentang usaha Baginda, malah Abu Talib menyokong dan mempertahankan Baginda Nabi ketika di Mekah, Allah memilihnya pergi bukan dalam agama Islam, wallahu'alam.

Alhamdulillah, secebis lagi maksud qunut kita:

"Wa tawwallani fi man tawwallaid"

"Dan palingkan (kasih) aku (ke arah baik) seperti mereka yang Engkau palingkan (kasih)"

Syukur kepada Allah, jika Dia sedikit sebanyak memalingkan kita kepadaNya. Teruslah kita berdoa untuk terus menerimanya, dan jika kita pergi sebelum semuanya dipalingkan, kita harap Allah terima dan ampunkan.

AllahuAkbar, terima kasih Ya Allah.

Wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment