Tuesday, May 3, 2011

Catatan Umrah 25

Kita kongsikan pula kaedah mengucup Hajarul Aswad sepertimana dimuzakarah oleh guru saya. Sebagai panduan sahaja, khusus bagi mereka yang belum sampai atau yang dah sampai tapi belum pernah mengucup batu itu secara bersendirian.

Keadaan fizikal kita mesti baik, sihat, jangan ada semput atau asma, sangat bahaya. Badan kita akan ditekan dari semua arah, kita akan semput dada.

Taktik:

Hajar Aswad sangat ramai ingin mengucup pada waktu selepas subuh dan selepas maghrib, kedua ni waktu puncak. Buat beginner elok elak waktu ini.

Paling kurang orang ketika selepas zohor dan selepas asar, waktu terik melimpahi kaabah. Ramai memilih untuk duduk berteduh dan tak sanggup menghadapi terik tersebut.

Waktu tengah malam pula pertengahan ramai, antara 12 tghmalam hingga 330 pagi. Boleh dicuba.

Persediaan:

Beg galas yang kita bincang sebelum ini digalas dan dimasukkan dalam baju bahagian depan. Bukak jam dan aksesori lain, masuk dalam beg yg sama.

Serban elok dibuka dan diikat di pinggang atau di masuk dalam beg tadi.

Seterusnya, minum sekoleh zam-zam mengadap kaabah dan Hajar Aswad itu serta berdoa 'Ya Allah, berikan saya kekuatan dan izin untuk mengucup Hajar Aswad itu'

Teknik:

Kemudian masuk ke arus tawaf, boleh juga ambil lajak dan menghampiri Hajar Aswad melalui Multazam, jangan sakiti orang lain dan jangan menolak.

Bila sampai di tempat pinggir orang mula berasak, doa dalam hati 'Ya Allah, Engkau berikanlah semua orang yang berebut ini mencium Hajar Aswad, berikan saya cium juga Ya Allah'

Kemudian doa terus-terusan 'Allah, mudahkanlah, jangan susahkan', istighfar dan doa Nabi Yunus, ulang-ulang.

Ikut arus masuk ke Hajar Aswad itu dengan orang ramai, jika terpelanting keluar, istighfar dan masuk semula.

Fokus kepada Hajar Aswad sahaja, jangan sakiti orang, jangan menolak orang, jauhkan diri daripada jemaah perempuan yang juga sama naik. Lain pulak yang dicium nanti.

Tolak diri sendiri hingga sampai sebelah tangan ke bingkai perak itu, kemudian capai batu, mungkin keadaan ini ada seorang dua lagi di depan kita.

Kemudian pegang 2-2 tangan kepada bingkai itu, sebaik sahaja orang di depan keluar, minta dia keluar ke arah lain, kalau dia keluar ke arah kita, alamat kita terpelanting semula.

Bila dia keluar, insyaallah Hajar Aswad sudah di depan kita, bismillah, kucup dan berdoa ringkas.

Secukupnya dan keluar dari orang ramai itu, nak buat kuak lentang atau nak buat macam penyanyi konsert silakanlah, jangan susah orang lain sudah.

Kemudian buatla sujud syukur.

Alhamdulillah. Saya berjaya buat dengan kaedah ini.

Wallahu'alam, wassalam.

via arkam@mobile®

No comments:

Post a Comment